“Graj dla wspólnego dobra” – czyli o grywalizacji w słusznej sprawie

gra

“Graj dla wspólnego dobra” – czyli o grywalizacji w słusznej sprawie

Grywalizacja, jako rozwijający się dynamicznie od kilku lat trend, jest nadal terminem rzadko używanym w mowie potocznej. Jej możliwości są dobrze znane szczególnie w branży marketingowej, gdzie wykorzystywana jest do angażowania, a w konsekwencji, pozyskiwania klientów. Słyszeliśmy już o aplikacjach zwiększających nasze zaangażowanie podczas pracy, systemach działających na zasadzie zbierania punktów czy odznak w zamian za niższe ceny czy bonusy w sklepach oraz oczywiście o zgrywalizowaniu procesu nauczania. Czy poza tym istnieją inne ciekawe zastosowania, służące dobru ogółu, wzajemnej pomocy, poprawie kondycji społeczeństwa czy rozwiązaniu współczesnych światowych problemów? Gamifikacja sprawdza się także w realizacji celów innych niż stricte biznesowe. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów gier, może łatwo angażować do wykonywania czynności powszechnie pożądanych z punktu widzenia społecznego dobrobytu. Czy gamifikacja może zatem uczynić świat odrobinę lepszym i nauczyć nas pomagać sobie nawzajem? Patrząc na poniższe przykłady, odpowiedź nasuwa się sama.

 

1. UNICEF TAP PROJECT

Projekt Unicefu miał na celu naświetlenie dwóch problemów współczesnego świata. Pierwszy to brak wody w krajach rozwijających się, drugi odnosi się do wzrastającej liczby osób uzależnionych od smartfonów.

Jak to działało? Aplikacja odliczała czas, kiedy smartfon nie był używany. Za każde takie 15 minut, sponsorzy akcji fundowali jednodniowe zaopatrzenie w czystą wodę potrzebującym dzieciom w najbiedniejszych rejonach świata. Paradoksalnie więc, nie robiąc nic użytkownik miał szansę pomóc.

Mimo że sama aplikacja jest obecnie nieaktywna to UNICEF cały czas zachęca do wspierania projektu, a sam pomysł skłania do refleksji – powstrzymajmy się przez jakiś czas od używania naszego telefonu, a dzięki temu zapewnimy potrzebującym czystą wodę do picia.

2. FREERICE

Freerice to projekt wspierany przez Światowy Program Żywnościowy, którego głównym celem jest zmniejszenie problemu głodu poprzez dostarczanie ryżu potrzebującym. Mechanizm pomagania opiera się na rozwiązywaniu quizu, z kilku dostępnych tematów (m.in. angielskie słownictwo, chemia, matematyka czy geografia). Za każdą dobrą odpowiedź sponsorzy finansują 10 ziaren ryżu. Liczba nie jest specjalnie imponująca, jednak tylko przez pierwsze 10 miesięcy działalności zafundowano ponad 42 miliardy ziaren, a do 2013 roku wydano ponad 10 milionów posiłków. Jest to kolejny przykład tego, jak dzięki gamifikacji w prosty sposób można pomóc potrzebującym oraz uświadomić problem głodu na świecie.

3. ZAMZEE

Zamzee to aplikacja, której celem jest zmotywowanie dzieci do aktywności fizycznej. Działania Zamzee, które mają doprowadzić do zmniejszenia problemu otyłości oraz siedzącego trybu życia wśród najmłodszych, skierowane są szczególnie do społeczeństw o niskich dochodach. Aplikacja wykorzystuje wiele mechanizmów grywalizacji – umożliwia porównywanie osiągniętych wyników z rówieśnikami i nagradza za zdobywane podczas aktywności punkty. Zmiana swojego awatara czy dostęp do nowych aplikacji to jednak nie wszystkie sposoby motywacji użytkowników. Tych najbardziej aktywnych Zamzee nagradza zabawkami i konsolami Xbox. Atrakcyjna forma sprawiła, że dzieci korzystające z platformy ćwiczyły o 59% czasu więcej niż grupa kontrolna, co wykazano w trakcie 6 – miesięcznych badań.

4. RECYCLEBANK

Aplikacja mobilna RecycleBank została stworzona z myślą o ochronie środowiska. Zachowania pożądane przez nią, mają docelowo ograniczyć ilość odpadów, przez zdobywanie punktów za recykling, oszczędność energii, a także rozwiązywanie quizów o danej tematyce. Zdobyte punkty można następnie wymienić na nagrody fundowane przez władze miasta, które płacą RecycleBank za ograniczanie odpadów.

5. OPOWER

OPower to kolejna aplikacja, która skupia uwagę wokół koncepcji zrównoważonego rozwoju. Grywalizacja ma nakłonić użytkowników do oszczędności energii. OPower współpracuje z przedsiębiorstwami użyteczności publicznej, aby zapoznawać gospodarstwa domowe z danymi o zużyciu energii. Swoje wyniki mogą porównywać z wynikami sąsiadów oraz statystykami. Aplikacja daje także możliwość stawiania sobie celów wraz ze wskazówkami prowadzącymi do ich osiągnięcia.

6. CROWDRISE

Zasada działania Crowdrise jest taka sama jak w przypadku każdej innej platformy crowdfundingowej – chętni wpłacają pieniądze na określony cel. To finansowanie społeczne uważane jest jednak za przełomową platformę pozyskiwania funduszy w Internecie. CrowdRise zgamifikowało dobroczynność – projekty dotyczą najróżniejszych akcji charytatywnych. Użytkownicy tworzą swoje profile, w ramach których zbierają punkty i odznaki przyznawane w zależności od tego, ile są w stanie ufundować. Mimo, iż CrowdRise wykorzystuje jedynie podstawowe techniki gamifikacyjne (PBL – points, badges + leaderboards) projektowi udało się zgromadzić miliony użytkowników, a wraz z nimi miliony dolarów przeznaczonych na prowadzone kampanie. Jednym z przykładów jest zbiórka pieniędzy “Justice for Cecil”, dzięki której można przyczynić się do ochrony afrykańskich lwów i pozostałych dzikich zwierząt przed kłusownictwem. CrowdRise pozwala też na stworzenie kampanii okazjonalnych – zamiast urodzinowych prezentów czy kopert z okazji ślubu goście mają możliwość wsparcia akcji charytatywnej.

Okazuje się, że jest jeszcze sporo dziedzin i obszarów, które mogą korzystać z gamifikacji, a sam termin nie musi kojarzyć się jedynie z systemem odznak czy punktów umilających nam codzienność. Powyższe zestawienie pokazuje, w jak sprytny sposób twórcy powyższych inicjatyw społecznych postanowili poprawić ich skuteczność i zasięg działania. Z pewnością daje to do myślenia i pokazuje, że przecież tak powszechnie znane, ogólne problemy mogą być rozwiązywane w sposób nowatorski z wykorzystaniem internetu, nowoczesnych aplikacji i naszego zaangażowania.

Paula Figaniak


Źródła:

https://gamification21.wordpress.com/content-5/35-social-good-applications/

https://badgeville.com/wiki/good

http://www.yukaichou.com/gamification-examples/top-10-gamification-examples-human-race/#.VSTufPmsVO4

http://freerice.com/

http://tap.unicefusa.org/

https://www.zamzee.com/

http://www.opower.com/

https://www.recyclebank.com/

https://www.crowdrise.com/